Thursday, November 21, 2013

pernah tak kau tertanya kenapa kau hidup?
kau hidup untuk apa?

selain dari untuk jadi khalifah apa lagi purpose untuk kau ada kat atas bumi? pernah kau terfikir?

kita hidup untuk membuat pilihan. dari awal lagi sebelum roh ditiupkan kita pilih untuk nikmati hidup walaupun kita sedar dunia ini tak semudah mana.

kita pilih untuk terus hidup.


setiap hari kita perlu buat pilihan antara dua. dari yang paling remeh sampai yang paling berat.
antara kopi atau teh? antara sains atau sastera? antara untuk terus berkawan atau tidak? antara untuk terus suram atau tidak? antara untuk lepaskan atau masih mengharap? antara untuk terus menjadi kebal atau lemah?

takkan setiap kali kau kena buat pilihan baru nak menggelabah tanya semua orang?

tweet "guys help me choose which bag is okay?"
update status "dilemma kolej mana nak masuk"
whatsapp kawan "you, should i do it or not?"

mengharapkan orang untuk buat pilihan. kita bukan hidup untuk let people decide how our life should be? kita hidup untuk kita pilih sendiri. tak kan setiap masa nak harapkan orang? bayangkan kalau kau accident, tak kan waktu tu baru nak tweet tanya what should i do?

itu bodoh.

dan kita masih lagi utuh berdiri di sini. maka, kita pilih untuk teruskan hidup walaupun sesukar mana perjalan itu untuk sampai terus ke saat ini.

pernah kau terfikir segala pilihan yang kau pernah buat itu betul atau salah?

kita try an error. tanpa kita tahu all the consequences of our decision. kita bukan ada magic ball yang boleh ramal apa bakal jadi. kita pilih dan kita exprementalis. either itu bakal mendatangkan perkara buruk or not. kalau ia tak menjadi, kita bear in mind "okay next time jangan pilih macam ini."
hidup ini macam satu uji kaji besar. kita yang decide which potion should be use. what kind of apparatus nak guna and all stuff

dan kalau timbul rasa menyesal, apa yang boleh buat? kita tak boleh nak patah balik dan ubah segala. kita bukan siapa-siapa. pernah kau terfikir jika kau diberi peluang untuk tebus balik kesilapan, kau pernah terfikir kalau pilihan kedua yang kau buat itu pun bakal jadi buruk? sama saja, nothing good happen malah makin teruk. pernah kau terfikir?kau patut fikir dan ingatkan diri, okay ini yang paling terbaik boleh aku buat.


kenapa aku  pilih untuk terus hidup walau aku tahu hari-hari yang mendatang bakal jadi makin sukar?
walau aku tahu manusia tak sebaik mana kau fikirkan. walau aku tahu hati ini tak terjagakan juga. masih aku pilih untuk teruskan hidup. walaup tinggi mana ilmu science kau, tak termampu nak jayakan semua experiment. mesti ada salah sini sana, mesti ada experiment tak berhasil. sebab tak semua benda senang. khatamlah sebanyak buku mana pun, exam nanti tak terdapatkan 100%. jadi kenapa pilih untuk terus hidup?

because i trust in Him and my life has perfectly planned.