Monday, December 16, 2019

2020


It's T-minus 15 days until New Year. 2020, tak sangka angka 2020 yang selalu baca pada buku teks sekolah Darjah 4 dahulu bakal kita tempuh tak lama lagi. Flying car? Well, there's a non-govt project by Aerodyne together with MED in creating a flying car prototype. In fact, last month, Pak Wan ada test drive the prototype in a closed-event, tapi katanya tak dpt kebenaran utk fly. 

Pucuk pangkalnya, Malaysia bakal ada flying car. Tapi kenapa tahun 2020 dikejar-kejar untuk invent flying car? Adakah sebab kita dididik dan disogok dengan figure flying car dalam buku ilmiah? What if, illustrator utk buku teks tu sekadar suka-suka vision Wawasan 2020 sebagai satu negara yg ada robot berjalan keliling Bukit Bintang dan flying car di area Bangsar (well, because apparently Bangsar people are rich). Dari hanya ilustrasi suka-suka ianya menjadi beban untuk dipenuhi haha. 

Angka 2020 ini begitu simbolik. I sendiri pun tak sangka masih diberikan rezeki untuk hidup di tahun 2020. Berganjak ke angka 27 and i have 3 years left sebelum masuk angka 30. And here I am, masih di dlm bubble yg selesa, sementara kawan yg lain tempuh dekad ini dengan penuh pro. 

Untuk penutup tahun 2019 ini, I dikhabarkan dengan 2 berita mengejut. 
Berita 1) Shasha bakal berkahwin pada 22 December ini
Berita 2) Syerr bakal bertunang paling awal tahun depan

Tak sangka people whom I called as best friends dah ready nak dirikan rumah tangga. I'm truly happy for both of them. Tapi ambil masa juga untuk brain semua berita tu dalam satu bulan yg sama. Boleh diterima lagi, daripada Bro and Amoy masing-masing hantar kad kahwin dalam masa satu hari. Itu pengkhianatan haha.

I dah kena bersedia untuk readjust kehidupan dengan menerima perubahan pada lifestyle mereka. Soalan yg masih lagi tersimpan rapi dan tak berpeluang untuk diajukan lagi "macam mana korang tahu yg korang dah bersedia?" Entah, I rasa you tak akan pernah bersedia, tapi just embrace it kot. Logically, siapa nak single pada umur lewat 20-an. You dah ada career, income yg stabil, so tunggu apa lagi kan?

Sementara yg lain sedang berfikir-fikir untuk berumah tangga, I pula sedang plan nak travel ke mana tahun depan sbb my mom dah finally boleh goyang kaki sbb dah pencen. Again, tak kira lah umur berapa pun kau sewaktu membaca post ini, jangan diikutkan perancangan kawan sekeliling kau. Kita masing-masing dalam tempo tersendiri. Kehidupan kita bukannya seperti product available on shelf dekat kedai tu. Ambil, beli dan pakai. Untuk setiap kehidupan ada perancangan tersendiri, kita cari dan kita acu. Jadi kenapa perlu ada keinginan untuk ikut yg lain? 

Walau apa pun pilihan kita semoga terus berbahagia.