Monday, July 27, 2009

rama-rama

satu cerita mengenai rama-rama.
seekor serangga yg bagiku sugguh indah.
corak di kepaknya yg berwarna warni.diukir halus dan cantik.

ada seekor rama-rama yg sugguh cantik dan indah.dirinya bak ratu dalam sekumpulan rama-rama.pujaan hati setiap rama-rama.tdk kira perempuan atau lelakikecantikannya yg terselah bak cahaya bintang menjadi impian rama-rama lain.dirinya bk bulan yg menyinari malam hari.

dia sering bermain2 di taman bunga.satu hari dia ternampak kwnnya dipegang oleh seorg insan yg digelar manusia.hatinya berkata apa rasanya jika dipengang olh mereka.padanya mungkin seronok kerana insan itu memuji kecantikan kwnnya itu.kwnnya dibelai dan dipegang lembut.

dia begitu teringin utk merasa bagaimana jika dipegang olh insan yg digelar manusia itu.keesokan harinya dia bermain2 di sekitar bunya yg cantik.dia mencuba sedaya upaya utk menarik hati insan tersebut.dan akhirnya insan tersebut memegangnya.insan itu kagum dgn kecantikannya yg tidak terrnilai.insan itu tidak habis2 memujinya.dia beras sungguh gembira.rupanya inilah perasaan yg hadir bila disentuh olh insan.dia hanya membiarkan dirinya terus dibelai.

seketika kemudian.insan itu meletakkannya kembali ke bunga.dtg seorg insan yg lain yg berhajat utk memegangnyahajatnya itu termati kerana corak di badannya yg diagung2kan sudah pudar.yg tggl hanyalah debu yg berwarna hitam yg kotor dan hodoh.insan itu mengambilnya dan dicampknya rama2 itu ke tanah.rama2 itu sedih dan meraung kesakitaninsan ini tdk mengendahkannya dan memijaknya.hidupnya hanya sampai disitu shj.

kejadian itu diambil sbgai ikhtibar olh rama2 yg lain.mereka tdk akn membiarkan dirinya dipegang olh insan yg bergelar manusia.mereka akn merosakkan sj corak di badannya dan badan mereka akn menjadi kotor dan hodoh.

cerita ini samalah sj dgn kehidupan manusia.perempuan seharusnya tdk mudah terikut dgn perbuatan kwn mereka.jika kwn mereka melakukan sesuatu perkara mereka mahu mengikutnya.
itulah perempuan.sifat semulajadi.jgn biarkan tubuhmu dipegang olh insan bergelar llk.tiada gunanya.kekalkan kedudukan maruahmu itu.
jgn sesekali kamu biarkan maruahmu itu jatuh ke tanah.
insan tersebut hanya menrosakkan kamu dan tiada sbrg kebaikkan.
fikirkan ini.
fikirlah dgn ketajaman fikiran.
fikirlah dgn sepenuh hati
dan bukan fikir menggunakan nafsu semata2.

3 comments:

Unknown said...

rama2..
butterfly..
ko mmg suke lukis butterfly...
smpai skola bwu..
ak pon da terikot lukis butterfly...
sbb...bile lukis..ak igt kat ko....
rindu ko sgt2...
friend 4 ever!!!

aisyaarazak said...

rama2 lambang bg seorg wanita
cantik dan indah!
lukis lg bnyk rama2 supaya aku sentiasa in your mind!!

Unknown said...

ok!!!!
hahaha...