Monday, March 4, 2013

sembang satu petang

petang tadi, satu jam break before kelas Grammar.
maka kami, seperti biasa angel, joyce, munirah, harvin dan saya (*si pencerita) duduk borak-borak pasal sesuatu yang terlampau random.
dan perkara random itu adalah agama.
terlampau random bukan?

tiba-tiba angel tanya, 'you perlu sembahyang berapa kali sehari?'
dan aku bila soalan begini, seringkas mungkin itu perlu, agar jangan ada salah-faham atau timbul persepsi yang bukan-bukan.

maka wujud satu sistem bila masing-masing menceritakan hal agama masing-masing.
dari hindu, sampai ke buddha serta diikuti kristian.
harvin terang dari asalnya, dewa mereka sendiri sampai ke pantang-larang.
dan memang menarik minat aku.

dan mereka pun faham agama aku macam mana. 
bila kau terlepas waktu solat, kau boleh qada' dan dosa itu bagaimana, itu semua mereka dah tau.
tak perlu dipanjang-lebarkan lagi.

dan bila mereka offer makanan yang memang baru untuk aku, aku tak takut untuk cuba
sebab aku tau mereka tak akan bagi yang bukan-bukan.
"we have to respect others religions right?"
itu kata Angel
setiap kali nak makan, mereka akan tanya dulu sama ada kedai itu halal atau tidak. Untuk aku
dan petang tadi, angel sanggup tunggu aku solat asar. 

Jadi, kawan sebaik mana lagi kau nak minta ?