Tuesday, July 31, 2018

Lari dari dunia


Drive late at night with window roll down and a lighted cigarette on my fingers while listening to Shigeru Umebayashi lyrical and dulcet songs. 

Lately,perasaan tu asyik sugul dan terlalu memikirkan tentang apa-apa yang tiada sebab sahih untuk difikirkan. Here's come the night where I berkira-kira masa dan tempoh yang sudah dihabiskan dengan sia-sia. Adakah ianya penyesalan?

Tapi waktu yang telah lama berlalu itu bukan terbuang sebegitu sahaja. Masih diisi dengan memori dan kudrat. Cuma mungkin kerana the outcome tak kelihatan pada mata, so we assume that we have wasted such long time by doing nothing. 

Outcome itu apa?

Adakah kita nilai hanya pada pencapaian besar? Kita seringkali memandang pada perkara positive dan sisihkan yang negative tanpa kita sedar bahawa negative itu juga proses mematangkan diri. Yes, if you evaluate your accomplishment pada kertas, black&white, pada dasar wang ringgit, itu semuanya akan membuatkan jiwa tidak pernah cukup. Tapi tubuh yang makin menua ini pernah lalui tempoh-tempoh yang teragung. Cuma, ianya bukan pencapaian atas dasar material. Ruh jiwa ini semakin hari semakin penuh cukup dengan rasa dan empati. Fikiran ini makin dalam memperhalusi setiap argument dan opinion. 

Aku merasakan kita ini sebagai manusia sememangnya tidak akan pernah cukup dan puas. Kita mahukan bermacam perkara and we push ourselves without knowing the boundaries. Kita bilang, "Jiwa masih muda" tanpa kita sedar tubuh itu makin menua. Bayangkan jika otak itu setiap hari dibebani dengan tekanan, adakah mungkin ia boleh berkecai due to high level of stress/tekanan? 

Been surrounded by a group of close friends amat membantu tapi bagi aku ianya bertahan cuma seketika. Perjalanan pulang nanti, aku akan terus memikirkan kembali pada masalah-masalah yang sedang melanda atau juga yang bakal melanda tanpa diketahui masa dan hari. I was thinking to take a break - not 1-2 days break but 3 months break. I want to quit my job, quit on my daily routine. Mahu rasakan kembali apa itu kehidupan tanpa sebarang fixed schedule. I want to wake up whenever I want, enjoy my breakfast, take a walk around the city, write and write more. Clocking 9 to 5 setiap hari selama 5 hari seminggu dan rutin yang sama sepanjang bulan dan bertahan bertahun lamanya ianya membosankan. Tiada improvement in your life nor your skill. 

Damn, I really need a long break. 

So what have I accomplished? 

I have published several magazines that fucking consuming my energy and my time. Being the last person keluar office setiap hari and by the time i reach my home, it's already 8pm. Semuanya berlaku secara berturut-turut without any room to take a sit and relax. It's mentally and physically exhausting. Menjadi 'filler' yang mengisi segala ruang yang ditinggalkan sebegitu sahaja. Sekaan kerja sukarelawan  when someone resigns, I have to clean up the mess within a strict deadline. Gila. Back-to-back assignments and clients side projects yang bagi aku it's fucking bullshit judging from the manpower (which is only me handle it) and also my tight schedule. Working adults are not sensible at all. 


All these mentally exhausted tasks really test out my limit. What did i get in return? Paycheck yang mana 2/3 darinya dihabiskan pada bill? Bullshit