Tuesday, July 21, 2020

amin paling serius

Salah satu lagu favourite yg sering dimainkan tika diri sedang dilanda badai kemuraman "Amin Paling Serius" oleh Sal Priadi & Nadin Amizah. Yg masing-masingnya menunjukkan chemistry yg tak terbatas pada alunan merdu suara. Tidak Sal malah Nadin cuba untuk jadi lebih antara satu sama lain.

Pertama kali dengar lagu ni, perkara pertama yang dilihat penuh tekun adalah liriknya. Mencari dibait-bait lirik apakah hajat/doa/impian mereka yang dikatakan amin paling serius? 

Kata Sal, lagu ini ditulis buat orang yang kadang-kadang lupa bila saat terakhir kali kita amin-kan doa orang paling serius. 

Betul juga, kerana selalunya kita hanya ucap "amin" pada doa-doa orang tanpa berasa penting. Iya, amin itu cuma kalimah untuk penyudah doa orang. Sedangkan doa kita sendiri pun tidak tahu seriuskah atau sekadar meminta begitu. Kalau diberi bersyukur, kalau tidak tak mengapalah.

Kembali pada lirik lagu ini, ianya saling compliment each other dari sisi perempuan dan lelaki. Jika menurut lelaki itu dia tidak layak untuk mendampingi wanita itu yang baginya darjat wanita itu tinggi dan paling sempurna. Tapi menurut wanita itu pula, segala kelemahan lelaki itu adalah pelengkap dia dan menurutnya lelaki itu paling cemerlang. That's how a couple should support each other. 

Lirik seterusnya adalah bahagian terpenting. Mereka berdua berhasrat untuk bersama dan committed untuk saling mendukung, menjaga sebagai kekasih.Ini lah amin mereka yang paling serius. Untuk menjayakan hasrat mereka berdua. 

Isn't it lovely done? 
Amin paling serius mungkin berbeda untuk setiap orang tetapi kita sebagai pendengar doa itu harus mendukung dan amin-kan dengan sepenuh hati.

Sal Priadi dan Nadin Amizah pada awal pembikinan lagu ini meminta 20 doa-doa untuk diri masing-masing agar penghayatan lagu ini tercapai. 

It's a good idea i guess. Untuk minta sosok teristimewa dalam hidup ini tuliskan doa-doa mereka buat kita agar kita semua boleh amin bersama. Amin paling serius.